Jiří Omelka: Pivo, slivovice a whiskey jako typický lokální produkt? Ano!
Vystudoval psychologii, ale nevyzpytatelné cesty osudu jej nakonec zavedly přes práci v mezinárodní společnosti vyvíjející antiviry až po pivovarnictví a výrobu whiskey. Jiří Omelka je nejen absolvent Univerzity Palackého, ale také tvář, která stojí za populárním olomouckých pivovarem Chomout a nově také za destilérkou TŌSH. Ta se zaměřuje na výrobu whiskey, likérů a pálenek. Osobitá slivovice v univerzitním hávu z její produkce je nyní také v nabídce UPointu.
Patříte mezi absolventy Univerzity Palackého. Kudy vedla vaše profesní cesta až k současné profesi?
Už při studiu psychologie na UP jsem začal pracovat v oboru řízení lidských zdrojů, jak se tehdy říkalo. Po ukončení jsem nastoupil do mezinárodní společnosti, hodně se naučil a pak všechno zúročil v práci pro společnost AVG v Brně. Tam to byla skvělá jízda od společnosti s třemi sty zaměstnanci v Brně až po mezinárodní společnost s tisícem zaměstnanců a kótováním na burze v New Yorku.
Kdy a proč jste se rozhodl svou původní profesi opustit?
Mezinárodní firma a pozice v top managementu znamenala spoustu času mimo domov. Máme tři děti (teď už slečny) a chtěl jsem s rodinou trávit víc času. V té době jsem už doma začal vařit pivo. A když přišel nápad na pivovar, vypadalo to jako skvělá cesta a možnost naučit se něco nového. Úplně nového. Tak vznikl pivovar Chomout.
Vy jste ale u piva nezůstal. Jak se zrodilo TŌSH Distillery? Jakou má destilérka historii a jak vypadá její provoz dnes?
Historie Palírny v Těšeticích se začala psát na konci šestnáctého století. Její novodobá historie spojená s výrobou whisky se píše od roku 1973, kdy zde whisky vyráběl lihovarnický závod Seliko Olomouc. Pod značkou TŌSH palírna funguje od léta 2018.
Nápad vznikl jako plán B v okamžiku, kdy jsme se se společníkem v pivovaru nebyli schopni dohodnout na dalším směřování. Od piva není k whisky daleko. Je to ale obor, ve kterém se učíte nové věci celý život. Spíš více životů. V palírně jsme obnovili nejstarší značku československé whisky King Barley, destilujeme skvělý lokální gin s mákem, pokračujeme ve stoleté historii výroby likéru Jakamarus, a když se urodí ovoce, tak neodoláme a destilujeme a destilujeme…
Vaše portfolio ovocných pálenek je docela široké. Čím jsou výjimečné? Na čem si jako výrobce zakládáte?
Whisky je pro Českou republiku – a pro Moravu obzvlášť – velice netypickým produktem. Ovocné destiláty jsou naopak pro náš středoevropský region velmi tradiční. U nás netvoří hlavní produkci, jsou ale jejím vítaným zpestřením. Destilujeme to, co se daný rok regionálně urodí, nevozíme surovinu přes celou republiku nebo půlku Evropy. Nepotřebujeme mít každý rok stejný sortiment. A čím jsou
výjimečné? Hlavně aromatickým profilem, který závisí na kvalitním základu v surovině a použití ušlechtilých kvasinek. Ty umí vytáhnout z ovoce to nejlepší. Na tom si zakládáme.
Povíte nám něco přímo o slivovici, kterou mohou příznivci Univerzity Palackého nově koupit také v UPointu?
Všechny naše slivovice destilujeme pouze jako jednodruhové. Tak jako má každá odrůda vína svůj rys, tak i každá odrůda švestek a slivovice z nich vyrobená má svůj jedinečný charakter. V případě lahví pro univerzitu jde o odrůdu Prezident. Aby ji bylo možné správně vychutnat, je třeba zvolit správný poměr alkoholu v destilátu. V našem případě je to 46 % alkoholu. Můžete si tak bez agresivního alkoholu užít aroma skvěle vyzrálé švestky s chutí její sušené varianty a podpořené mandlovým dozvukem. Slivovice je typickým produktem pro Moravu obecně, především pro Valašsko nebo Slovácko odkud pocházím, ale také pro Hanou. Proto věřím, že univerzitu sídlící v hanácké metropoli bude tato slivovice skvěle reprezentovat.
Jaké jsou vaše plány do budoucna?
Jak v pivovaru, tak v palírně pracujeme s lokálním a pro Hanou typickým produktem – sladem z jarního ječmene. S naší palírnou bychom chtěli ukázat, že nejenom pivo, ale i whisky může být „typickým“ lokálním produktem, na který tady můžeme být hrdí. Naším cílem je vybudovat whisky komunitu navázanou na naši palírnu a společně její produkci rozvinout. Bude to ještě pár let trvat, ale věřím, že česká, moravská, hanácká whisky bude mít v Evropě skvělou pověst.
TOSH na zdraví! Třeba zrovna s UP slivovicí!