V UPointu nakupujete udržitelně, lokálně a zodpovědně
Lokální původ a produkce, důraz na kvalitu, udržitelné materiály – to vše jsou aspekty, na které se v oblasti odpovědného nakupování zaměřuje Strategie udržitelného rozvoje UP. Udržitelná univerzita a univerzitní obchod UPoint proto spojily své síly, aby pro vás vybraly ty nejvíce udržitelné produkty. V UPointu je nyní najdete označené speciální nálepkou.
Principem udržitelnosti je najít soulad mezi chováním společnosti a stavem životního prostředí tak, abychom zachovali dobré životní podmínky nejen pro nás, ale i pro budoucí generace. „K udržitelnému rozvoji může přispět každý, například právě tím, jaké produkty si vybírá, kupuje a používá. Aby pro vás byl tento výběr snazší, provedli jsme analýzu udržitelnosti produktů dostupných v UPointu – informačním centru a obchodě Univerzity Palackého,“ uvádí Miroslava Zavadil, referentka udržitelného rozvoje UP.
UPoint od roku 2015 nabízí řadu praktických předmětů, které dokážou zpříjemnit den a zároveň připomínají univerzitu. Od svého vzniku klade důraz na lokální výrobce, z nichž mnozí vzešli z řad studentů či absolventů UP.
Výrobky byly zařazeny na základě vybraných kritérií do čtyř kategorií. Nejudržitelnější produkty tvoří 32 % sortimentu UPointu – a právě ty jsou označeny novou nálepkou. Pocházejí totiž z lokální produkce, jsou vyrobeny z kvalitních či recyklovaných materiálů a jejich obal snadno vytřídíte nebo dále použijete. Často se jedná o produkty, na kterých si zároveň pochutnáte – med, müsli tyčinka nebo třeba piva z olomouckých pivovarů. V několika případech za jejich vznikem stojí absolventi univerzity nebo osoby znevýhodněné na trhu práce.
Nejpočetnější druhá kategorie (43 %) obsahuje české produkty, mnohdy také s českým potiskem. Zahraniční produkty, avšak od českého dodavatele nebo s českým potiskem, tvoří třetí skupinu (22 %).
V univerzitním obchodě pak najdete pouze necelá 3 % produktů, které kritéria udržitelnosti nesplňují. Znamená to, že mají zahraničního dodavatele i výrobce a s udržitelností se rozcházejí i z hlediska materiálu.
Pokud chcete udržitelným výrobkem udělat radost sobě nebo svým blízkým, hledejte v prodejně produkty označené nálepkou s logem Udržitelné univerzity a barvami sedmnácti cílů udržitelného rozvoje. Na e-shopu jsou ty nejudržitelnější produkty označeny stejným symbolem.
„Při rozšiřování nabídky UPointu se snažíme zohlednit požadavky fakult i ostatních zákazníků, mezi něž patří jak udržitelnost, tak zároveň rozumná cena. Od počátku jsme přesvědčeni, že nabízet výrobky z kvalitních materiálů, jejichž tvůrce za svou práci dostal spravedlivou odměnu, má smysl. Věříme proto, díky novým nálepkám uvidí zákazníci za jednotlivými produkty i širší souvislosti,“ dodává Marie Hanušová, provozní manažerka UPointu.
Klára Konečná