Old Masters in New Colours

Patrik Farkaš, Jana Zapletalová

Studium uměleckých děl starých mistrů není již dávno výsadou pouze historiků umění. Znalectví a další uměleckohistorické metody mohou dnes využívat v mnohem větší míře než kdy dříve poznatků tzv. exaktních věd. Ty umožňují získávat o uměleckých dílech minulosti nové znalosti, které nejsou zřejmé našemu zraku. Zobrazovací a instrumentální metody pro průzkum uměleckých děl mnohdy dovolují doslova „nahlédnout do obrazu“, pod povrch viděného, a pozorovat dílo například v různých oblastech neviditelného spektra elektromagnetického záření. Díky využití různých průzkumových metod – s potřebnou obezřetností a vědomím jejich limitů – bývá možné nahlédnout do hypotetického procesu vzniku díla a do malířského souvrství. Lze charakterizovat materiálovou podstatu či technologické postupy nebo studovat autorské změny a pozdější zásahy do díla. Různé průzkumové metody umožňují nazírat umělecká díla z jiných perspektiv a studovat je obrazně řečeno „v nových barvách“, často barvách, ve kterých se ukazují našemu zraku při využití rozmanitých zobrazovacích metod. Jak může historik umění s technologickými poznatky pracovat a do jaké míry se o ně vůbec může opřít, demonstruje a řeší celkem sedm případových studií zabývajících se závěsnými obrazy starých mistrů ze sbírek Arcibiskupství olomouckého a Muzea umění Olomouc.

790 Kč

Autoři

Jana Zapletalová je historička umění, v současné době vedoucí Katedry dějin umění FF UP v Olomouci. Zaměřuje se italskou barokní malbu ve střední Evropě. Je kurátorkou sbírky obrazů a knihovny Muzea umění Olomouc.

Patrik Farkaš vystudoval na Katedře dějin umění FF UP v Olomouci. V hledáčku jeho badatelského zájmu jsou světská témata uherského malířství 17. a 18. století, především zátiší a krajinomalba. V roce 2019 mu během jeho doktorského studia bylo uděleno prestižní Baderovo stipendium, které využil na studium zátiší ve východním Slovensku a výzkum tvorby tamějšího rodáka Jakuba Bogdaniho.